Kawa – Fakty i Mity - Porządnie o modzie i wnętrzach - zdrowamiotla.pl

Kawa – Fakty i Mity

O kawie i jej zastosowaniu i działaniu prozdrowotnym można napisać książkę. Co takiego magicznego jest w kawie? Jak działa? Jaka kawa jest najlepsza? Może zanim przejdziemy do faktów i mitów na temat samej kawy, warto się przyjrzeć substancji, która w niej występuje i to w głównej roli, czyli kofeinie. Bo jak wiadomo, kawa bez kofeiny to nie kawa, tak samo jak piwo to nie alkohol. Także, zapraszam wszystkich zainteresowanych do lektury.

 

Kofeina jest to substancja stymulująca, występująca naturalnie w ponad 60 roślinach, m.in. w ziarnach kawy, liściach herbaty, czy orzechach koli. Istnieje również syntetyczna kofeina, która jest wytwarzana przez człowieka. Tego typu kofeina dodawana jest do niektórych leków przeciwbólowych, suplementów czy też napoi energetycznych.

Jak działa kofeina ?

– pobudza centralny układ nerwowy

– stymuluje wydzielanie adrenaliny, choć na umiarkowanym poziomie

– wzmacnia siłę skurczu mięśni

– przyspiesza uwalnianie lipidów z tkanki tłuszczowej, co powoduje dodatkowy dopływ energii podczas długotrwałych wysiłków. Ta właściwość kofeiny ma też zastosowanie również w trakcie odchudzania

– U niektórych osób może wpływać na zaoszczędzenie glikogenu mięśniowego

– Zmniejsza odczucie znużenia wysiłkiem

– blokuje receptory adenozyny, które znajdują się między innymi w mięśniach i tkance tłuszczowej. Gdy cząsteczki ATP(adenozynotrifosforanu) zostają rozczepione, aby uwolnić energię potrzebną do wykonania skurczu mięśnia, automatycznie wzrasta obecność adenozyny. Niestety adenozyna jest czynnikiem zmęczenia, a kofeina wpływa hamująco na jej działanie.

Wiadomo, że działanie kawy będzie się łączyło w mniejszym lub większym stopniu z działaniem kofeiny tutaj wszystko będzie zależne od dawki. Co do samej kawy i jej wpływu na nasz organizm.

 

A więc, jak działa sama kawa :

– Stymuluje wydzielanie gastryny i cholecystokininy – wpływa na poprawę procesu trawienia i motoryki jelit

– Zmniejsza apetyt – wpływ m.in. na grelinę „hormon głodu”

– Zmniejsza uczucie zmęczenia fizycznego i psychicznego

– Poprawia sprawność myślenia i koncentrację

– Działa stymulująco na ośrodki wegetatywne (oddechowy, naczynioruchowy i nerwu błędnego)

– Przyspiesza czynność serca oraz na krótki czas zwiększa pojemność wyrzutową mięśnia sercowego, co w efekcie objawia się lekkim podwyższeniem ciśnienia tętniczego

– Powoduje równocześnie rozszerzenie naczyń krwionośnych, lepsze ukrwienie i dotlenienie tkanek, zwiększa jednak zapotrzebowanie na tlen

– Poprawia pamięć krótkotrwałą

– Przyspiesza przemianę materii

– Zwiększa możliwości energetyczne organizmu

– Zwiększa lipolizę i metabolizm lipidów

– Poprawia tolerancję glukozy i wrażliwość insulinową

– Przyspiesza perystaltykę jelit

– wykazuje działanie zmniejszające ryzyko występowania raka wątroby, u osób u których wystąpiło zarażenie wirusem typu C. Osoby pijące dwa kubki kawy dziennie miały o 48% mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia choroby.

No tak, jednak zawsze istnieje również druga strona medalu i jak zwykle dawka ma większe znaczenie niż substancja i to ona zawsze będzie głównym wyznacznikiem tego czy zadziała ona bardziej jak lek na nasz organizm, czy też bardziej jak trucizna.

Skutki uboczne:

– Dawka śmiertelna powyżej 10g (kofeiny!!!)

– Dawka wywołująca skutki uboczne – powyżej 1 – 1,5g

– Irytacja, niepokój, ból głowy,

– Przestymulowanie – zazwyczaj po zbyt dużej dawce wszystko zaczyna nas delikatnie mówiąc, wku*wiać

– Zaburzony rytm serca

– diureza

– bezsenność

– delirium

– szumy uszne

 

Oprócz skutków ubocznych są również przeciwwskazania, jeśli chodzi o picie kawy :

– Zaburzenia osi HPA (Podwzgórze – przysadka – nadnercza)

– Przewlekły stres

– Nadmierna aktywacja układu współczulnego

– Przetrenowanie współczulne

– Przewlekłe zmęczenie

– Zastosowanie jako „substytut snu”

– Bezsenność

– Problemy z żołądkiem

– Przewlekłe biegunki

– Ciąża

– Leki (tutaj w zależności od rodzaju branych leków oraz w zależności od ilości kawy) dawka indywidualna.

 

Przejdźmy zatem do meritum, czyli fakty i mity na temat kawy :

Mity :

MIT #nr1 – Kawa odwadnia – Chociaż działa moczopędnie codzienne jej spożycie, a właściwie chodzi tutaj o dawkę kofeiny (300mg) nie powoduje większej produkcji moczu niż wypita woda. W tej ilości kofeina jest uważana za używkę bezpieczną i nie powinna mieć szkodliwego wpływu na wydolność czy zdrowie (Armstrong, 2002.). Regularne jej spożywanie (np. w postaci kawy) zwiększa tolerancję na ten stymulant i kofeina przestaje działać moczopędnie.

MIT #nr2 – Kawa wypłukuje magnez – Jest to chyba najbardziej popularny mit, prawda jest taka, że kawa dostarcza nam magnezu, który w sobie posiada. Mit wypłukiwania magnezu wziął się z tego, że kawa działa moczopędnie. Oczywiście jak z każdym stymulantem z kawą nie można przesadzać

MIT #3 – Picie kawy = choroby serca – Też dość popularny mit, jednak naukowcy udowodnili, że picie kawy nie tylko nie powoduje tego typu chorób, a wręcz przeciwnie, picie jej w rozsądnych ilościach (2-4 filiżanki) obniża ryzyko zachorowania na choroby serca.

Fakty :

Fakt #nr1 – Kawa nie działa na wszystkich – Tutaj powodów może być kilka, jednym z nich będzie wysycenie receptorów stymulantami. Jeśli ktoś przesadza np. z odżywkami przedtreningowymi, pije duże ilości kawy i dodatkowo spożywa w postaci suplementu samą kofeinę, bardzo często przestaje odczuwać działanie jej działanie. Warto wtedy zrobić sobie przerwę od różnego rodzaju stymulantów.

Fakt #nr2 – Blokowanie wchłaniania żelaza – jeśli jemy posiłek bogaty w żelazo to kawę warto wypić dopiero 1h po posiłku niż godzinę przed czy też w trakcie jedzenia.

Fakt #nr3 – Kawa pomaga w odchudzaniu – Kofeina to jeden z nielicznych suplementów na który warto wydać pieniądze aby pomóc sobie w redukcji tkanki tłuszczowej. Jej odpowiednia dawka zwiększa beta-oksydację.

To by było na tyle. Mam nadzieję, że się podobało.

Autor: Jakub Hanulak – Trener Personalny

e-mail: [email protected]

tel. 536 720 580

Następny artykuł
;