Czy można łączyć ogórek z pomidorem w jednym posiłku? - Porządnie o modzie i wnętrzach - zdrowamiotla.pl

Czy można łączyć ogórek z pomidorem w jednym posiłku?

Kwestia łączenia ogórka z pomidorem od lat jest poruszana w środowisku dietetycznym. Przez niektórych traktowana jako temat tabu i główna zasada planu dietetycznego … co najmniej jakby zależało od tego nasze życie. Inni patrzą na to z przymrużeniem oka, a jeszcze inni w ogóle się tym nie przejmują i uważają, że nie łączenie tych dwóch warzyw jest zwykłą głupotą. A więc kto ma rację? I o co w ogóle chodzi w tym całym zamieszaniu ?

Chodzi o to, że w ogórku znajduję się pewien enzym o nazwie askorbinaza, który wiąże witaminę C znajdującą się w pomidorze przez co nie wchłonie się ona do naszego organizmu. Czyli nie łączyć ?

Czytaj dalej.

Faktem jest, że witamina c jest dla nas bardzo ważną substancją. Jako nieliczne stworzenia na tej planecie nie potrafimy sami jej syntetyzować. Zapotrzebowanie na witaminę c dla dorosłego człowieka to 90-100mg. Jak widać nie jest to duża dawka. Dlaczego „zakaz” łączenia pomidora z ogórkiem można sobie włożyć w d… ekhm. między bajki ? A to dlatego, że … Sam pomidor nie jest najlepszym źródłem witaminy C. To po pierwsze.

Na 100g pomidora przypada tylko 16mg witaminy C. Co oznacza, że spożycie 625g !!! pomidora dopiero zapewniłoby nam uzupełnienie dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. Ponad pół kilograma pomidorów to dość sporo… biorąc pod uwagę, że jeden pomidor z biedronki waży około 130g.

Gdzie znajduje się ”klucz” w takim razie ?

No, niestety mitomani szerzący tego typu brednie nie wzięli pod uwagę, że w żywności występują również inne źródła witaminy C.
Wystarczy tylko 100g papryki czerwonej aby już sporo przekroczyć zapotrzebowanie dzienne na witaminę C, bo zawiera ona 127mg tej witaminy w 100g.

Więc pomidor pod względem ilości witaminy c wypada bardzo słabo w porównaniu z papryką. Jednak papryka to nie jedyne lepsze źródło witaminy c niż pomidor. Czarna porzeczka 182mg/100g, pomarańcz 53mg/100g, jarmuż 120mg/100g, kiwi 93mg/100g czy też brokuł 89mg/100g. Więc jak widać, możemy spokojnie zjeść sobie kromkę z ogórkiem i pomidorem i nie martwić się niedoborami witaminy C, jeśli w naszej diecie znajdują się różnorodne warzywa i owoce.

Dzisiaj to na tyle.

Mam nadzieję, że się podobało.

Autor: Jakub Hanulak – Trener Personalny

e-mail: [email protected]

tel. 536 720 580

Następny artykuł
;