Profilaktyka – Co warto zbadać ? - Porządnie o modzie i wnętrzach - zdrowamiotla.pl

Profilaktyka – Co warto zbadać ?

Jakie badania powinniśmy wykonać, jeśli chcemy podjąć współpracę z „ogarniętym” trenerem czy też dietetykiem oraz sprawdzić nasz aktualny stan zdrowia. Zanim umieszczę listę badań, które polecam wykonać każdemu, przynajmniej raz do roku, kilka zdań na temat higieny badań, którą warto zachować przed ich wykonaniem. Higiena Badań – czyli co robić aby wyniki badań nie wyszły nam „oszukane” oraz czego warto nie robić. 

Na co należy zwrócić uwagę przygotowując się do wykonania badań ?1. Godzina pobrania – raczej nie jest to zaskoczeniem, że krew do badań pobieramy rano. Zaleca się aby pobranie krwi nastąpiło między 7-9 rano.

2. Dieta – aby zagwarantować sobie prawidłowo wykonane badania należy się zgłosić na nie, na czczo czyli po co najmniej 12 godzinnej przerwie od ostatniego posiłku, który powinien być możliwie lekkostrawny (np. zupa krem czy też sałatka z białym mięsem).

3. Wysiłek fizyczny – W tygodniu poprzedzającym badania powinniśmy zachować normalną aktywność fizyczną. Oznacza to, że jeśli od roku lub dłużej trenujemy np. 6-5x w tygodniu to dzień przed badaniem nagle nie odpuszczamy treningu. Jednak jeśli dopiero mamy ochotę rozpocząć swoją przygodę ze sportem, warto badania wykonać przed rozpoczęciem tego okresu.

4. Stres – Tutaj dużo osób może być zdziwionych, że stres może mieć cokolwiek wspólnego z naszymi wynikami badań. Prawda jest taka, że stres to czynnik o którym często się zapomina przy interpretacji wyników badań laboratoryjnych. Stres w dzisiejszych czasach ma wielkie znaczenie jeśli chodzi o stan naszego zdrowia. Coraz częściej jego postać przewlekła jest czynnikiem, który „pociąga za spust” analogicznie do rosyjskiej ruletki przy genetycznym uwarunkowaniu chorób autoimmunologicznych.

5. Cykl miesięczny – U kobiet nawet dzień cyklu może mieć znaczenie przy badaniach. Szczególnie podatne są hormony określane mianem płciowych( m.in. LH i FSH). W zależności od tego, co chcemy sprawdzić, hormony należy badać w odpowiednich dniach cyklu.

„Jest OK, przecież mieści się w normie”

Aby prawidłowo interpretować wyniki badań dobrze jest wiedzieć jak powstają wartości referencyjne czyli przedział wartości danego badania, który się uznaje za normę. Zakresy referencyjne pochodzą z laboratoriów, które wykonują badania krwi. Te laboratoria jednak nie przeprowadzają żadnych zewnętrznych testów. Dostają one krew od osób, które do nich przychodzą – a przeważnie są to osoby schorowane. Na podstawie otrzymanych danych laboratorium ustala normy w ten sposób, aby grupa 95% badanych osób się w nich zmieściła, a pozostałe 5% osób – nie.

Podsumowując 2,5% ludzi wykonujących badania będzie poniżej zakresu referencyjnego, a kolejne 2,5% powyżej. Statystycznie, jedna na dwadzieścia osób, od których pobiera się krew, nie zmieści się zakresie referencyjnym.

Poniżej lista podstawowych badań dla kobiet i mężczyzn oraz dodatkowe informacje,

KOBIETY – BADANIA PODSTAWOWE
– Morfologia ogólna z rozmazem
– OB i CRP
– Mocz z osadem
– Ferrytyna, Żelazo
– ALAT i ASPAT
– GGTP
– TSH, fT3, fT4,
– Kreatynina i Mocznik
– Glukoza na czczo
– Insulina na czczo
– Kwas foliowy
– Lipidogram
– ANA1
– Witamina D3 (25OH)

W dniu 10-13 cyklu wykonaj :
– Estradiol, LH, FSH, Androstendion, Testosteron Wolny

W 21 dniu cyklu zrób :
– Prolaktynę, Progesteron

***Jeśli przyjmujesz antykoncepcję lub nie masz miesiączki to wykonaj w dowolnym dniu.

***Znajdź laboratorium, najbliżej Twojej okolicy i wybierz się do niego na badania. Ceny badań różnią się w zależności od laboratorium(Sprawdź cennik w Internecie danego laboratorium lub przejdź się z listą badań do wybranego miejsca, aby dowiedzieć się jaki będzie dokładny koszt tych badań).

*** Jeśli chodzi o kolejne badania, bardzo ważne jest aby były zrobione w tym samym laboratorium ze względu na dokładność wyników. Lista badań(wymienionych wyżej) to niestety w większości badania płatne. Niektóre jednak może zlecić Ci twój lekarz na NFZ.

*** Dodatkowe badania, których wykonanie może być konieczne (jak mówi sam opis jest to lista badań podstawowych) wszystko zależy od kilku czynników, m.in : wyników badań z tej listy, przebiegu naszej współpracy, trzymania się zleconych wytycznych, ogólnego stanu Twojego zdrowia itp.

*** Na niektóre wyniki badań możesz czekać nawet do kilku tygodni. Zaległe badania doślesz po upływie określonego czasu oczekiwania.

*** Ostatni posiłek przed badaniem powinien być lekkostrawny (np. sałatka z białym mięsem lub zupa krem) i zjedzony minimum 3 godziny przed snem.

*** Jeśli nie jesteś zawodowym sportowcem i nie trenujesz minimum 6x w tygodniu to konieczna jest minimum jednodniowa przerwa od wykonywanego treningu, ponieważ również jak posiłek „ciężki” może zaburzyć wyniki badań.

*** W dniu przed badaniem nie zmieniamy naszego jadłospisu, nie wykluczamy produktów, które jemy na co dzień, ani nie ograniczamy liczby i wielkości posiłków (oprócz kolacji – patrz wyżej), tak aby badanie było jak najbardziej wiarygodne oraz abyśmy widzieli efekty naszej współpracy nie tylko z zewnątrz, ale również od środka poprzez poprawę wyników badań a co za tym idzie również zdrowia.

*** Próbka moczu do oddania musi pochodzić ze środkowego strumienia. Pierwszy strumień „ląduje” w toalecie.

*** Wypij szklankę wody na czczo.

MĘŻCZYŹNI – BADANIA PODSTAWOWE
– Morfologia ogólna z rozmazem
– OB i CRP
– Mocz z osadem
– Ferrytyna, Żelazo
– ALAT i ASPAT
– GGTP
– TSH, fT3, fT4,
– Kreatynina i Mocznik
– Glukoza na czczo
– Insulina na czczo
– HbA1c
– Lipidogram
– ANA1
– Kwas Foliowy
– Witamina D3 (25OH)
– Testosteron Całkowity
– Testosteron Wolny

Mam nadzieje, że informacje się przydały.

Autor: Jakub Hanulak – Trener Personalny

e-mail: [email protected]

tel. 536 720 580

Następny artykuł
;