Alkohol - co dokładnie się dzieje z alkoholem w organizmie? - Porządnie o modzie i wnętrzach - zdrowamiotla.pl

Alkohol – co dokładnie się dzieje z alkoholem w organizmie?

Artykuł  na temat alkoholu. A w nim między innymi: jak alkohol wpływa na wydolność? co dokładnie się dzieje z alkoholem w organizmie? czy od alkoholu się tyje?

Alkohol spożywczy (czyli etylowy, etanol) znajduję się głównie w napojach wyskokowych. Cząsteczka etanolu dostarcza około 7 kcal energii. Jeśli w tym momencie delektujesz się swoim drinkiem, alkohol się w nim znajdujący wchłania się do krwiobiegu przez żołądek w około 20%, a reszta przez jelito cienkie. Większość alkoholu jest rozkładana w wątrobie (nie może być gromadzony, gdyż jest toksyczny) na substancję o nazwie acetylokoenzym A, a w końcu w adenozynotrifosforan czyli (ATP). Oczywiście w takim przypadku w innych partiach ciała do produkcji energii zużyte zostaje mniej glikogenu oraz tłuszczów.

A co na to wątroba ?

Jeśli chodzi o funkcję wątroby to może ona wykonywać pracę jedynie w ustalonym tempie, czyli metabolizując mniej więcej jedną jednostkę alkoholu na godzinę. Jeśli w ciągu godziny wypijesz więcej jednostek, alkoholem zajmie się inny układ enzymatyczny w wątrobie, aby obniżyć jego toksyczność dla organizmu.

Pijąc częściej i więcej – zwiększasz tolerancje na alkohol. Tak, to prawda. Chyba większość ludzi odczuła to na własnej skórze, gdy przydarzyła się nam dwudniowa impreza czy też po prostu „ poniósł nas melanż” to zawsze w ten drugi dzień trzeba było wypić więcej alkoholu, aby doświadczyć tych samych efektów fizjologicznych. Spowodowane jest to tym, że im więcej wlewasz w siebie alkoholu to wątroba wytwarza więcej enzymów co powoduje rozwój tolerancji na alkohol.

Wpływ alkoholu na wydolność

Ciężko tak naprawdę doszukiwać się korzyści ze spożywania alkoholu przed zawodami czy też treningiem. Spożyty nawet w małych ilościach powoduje niestety takie skutki negatywne jak :

  • pogarsza koordynację, czas reakcji, równowagę i ocenę sytuacji
  • zmniejsza siłę, moc, szybkość i wytrzymałość
  • zmniejsza zdolność do regulowania temperatury ciała
  • obniża poziom cukru we krwi i zwiększa ryzyko hipoglikemii
  • zwiększa ilość wydalanej wody (moczu) i ryzyko odwodnienia
  • zwiększa ryzyko wypadku albo zranienia
  • zwiększa poziom konsumpcji jedzenia
  • zmniejsza syntezę glikogenu
  • obniża poziom testosteronu
  • zmniejsza poziom utleniania tłuszczów
  • pogarsza jakość snu
  • negatywnie wpływa na MPS(Muscle Protein Synthesis) nawet przy odpowiedniej podaży białka

Czy od alkoholu się tyje ?

Często w artykułach zaznaczam, że nie tyje się od jednego produktu czy też substancji, tak samo jak nie chudnie od zjedzenia jednej sałatki. Nie inaczej jest z alkoholem. Każdy pokarm/napój jest „tuczący”, jeśli spożywasz więcej kalorii, niż potrzebujesz. Alkohol dostarcza 7 kcal/1g, a wypijając kolorowe drineczki z colą czy też sokiem dodatkowo podbijamy całkowitą zawartość kaloryczną.Zbędne kalorie z napojów alkoholowych mogą zatem prowadzić do odkładania się tkanki tłuszczowej.

Jak to wygląda jeśli chodzi kalorie w najczęściej wypijanych napojach ?

– Puszka piwa jasnego – ok.200-250kcal
– kieliszek wódki – ok.50kcal
– wino wytrawne (100ml) – ok.70kcal
– Whisky (30ml) – 65kcal

Czy są jakieś argumenty „za” jeśli chodzi o spożywanie alkoholu ?

Zazwyczaj koneserzy trunków z procentami są przekonani, że regularne picie alkoholu niesie za sobą szereg zalet, które wpływają pozytywnie na nasz organizm. Na pewno każdy z Was słyszał zdania typu „ Piwo dobre na nerki”, Wino dobre dla serca itp.” No cóż… zamiast doszukiwać się tutaj zbawiennego wpływu alkoholu na nasz organizm, można powiedzieć, że wypijany on w małych ilościach może mieć neutralny wpływ na nasz organizm.

Osoba ważąca 70kg może wypić dwa piwa (ok.5%alkoholu), bez większych konsekwencji. Jeśli natomiast chodzi o mocniejsze piwo(ok. 6-7%alkoholu) ta ilość to niecałe 700ml. Jeśli chodzi o wino 12% będzie to 350ml. Także jak widać, te ilości nie są zbyt duże i prawdopodobnie jeśli chodzi o mężczyzn to prędzej sobie odpuszczą całkowicie spożywanie trunków niż usiądą do takich ilości.

To by było na tyle jeśli chodzi o alkohol.

Mam nadzieje, że się podobało.

Autor: Jakub Hanulak – Trener Personalny

e-mail: [email protected]

tel. 536 720 580

Następny artykuł
;