Budowanie tkanki mięśniowej u kobiet – Negatywne konsekwencje metaboliczne - Porządnie o modzie i wnętrzach - zdrowamiotla.pl

Budowanie tkanki mięśniowej u kobiet – Negatywne konsekwencje metaboliczne

Negatywne konsekwencje metaboliczne budowania tkanki mięśniowej u kobiet to nie jest raczej tytuł, który zaleje moją skrzynkę pocztową wiadomościami z nagłówkiem „masa” wysłanymi przez płeć żeńską z chęcią rozpoczęcia współpracy. Jednak warto sobie zdawać sprawę z tego, że tak samo jak negatywne konsekwencje metaboliczne towarzyszą procesowi redukcji tak samo jest w przypadku budowania masy mięśniowej.

A więc dzisiaj o ciemnej stronie mocy (masy!?) budowania tkanki mięśniowej u kobiet. Warto sobie zdawać sprawę z tego, że bycie na nadwyżce kalorycznej ma swoje wady i zalety. Wadą na pewno może być to, że nadwyżka kaloryczna może sprzyjać gromadzeniu się dodatkowych magazynów tłuszczu.

Ale czy to gromadzenie dodatkowej ilości tłuszczu ma wpływ jakikolwiek na nasz organizm? Czy to tylko po prostu tłuszcz i nie warto się nim przejmować, jeśli się czujesz dobrze w swoim ciele ?

Najwyższa pora trochę pobełkotać (jednak postaram się to ograniczyć do minimum )

Jak już wspomniałem wcześniej, nadwyżka energetyczna może sprzyjać gromadzeniu się dodatkowych magazynów tłuszczu, a zwiększenie objętości komórek tłuszczowych stymuluje sekrecje czynnika chemotaktycznego i naciekanie przez nie białych adipocytów (komórek tłuszczowych). Jest to proces zapalny (z udziałem makrofagów), którego progresja wiążę się z uwalnianiem przez makrofagi jak i adipocyty związków prozapalnych w tym przede wszystkim czynnika TNF-alfa oraz IL-6.

Wzrost wydzielania wspomnianych cytokin powoduje pewne modyfikacje w wydzielaniu adipokin czyli substancji o charakterze hormonalnym, które są wydzielane przez komórki białej tkanki tłuszczowej ( m.in. zwiększenie poziomu leptyny – hormonu sytości ), które powodują nasilenie insulinooporności. To w zasadzie nie wszystko..

No, dobra coś tam złego się dzieje w tym organizmie na zbyt dużej nadwyżce i co teraz ? Pewnie teraz by pasowało napisać coś o profilaktyce ? No to niech będzie. Jeśli chodzi o profilaktykę wspomnianych powyżej, negatywnych konsekwencji mogących wystąpić w okresie budowania masy mięśniowej, warto dbać o to by :

  • nadwyżka energetyczna nie była zbyt wygórowana
  • spożycie węglowodanów rafinowanych było kontrolowane pod względem ilościowym
  • spożycie kwasów tłuszczowych nasyconych było limitowane (korzystne do ilości poniżej 10% podaży energii)
  • unikać należy produktów prozapalnych, zwłaszcza chodzi tu o żywność kafeteryjną
  • warto uwzględnić w swoim menu produkty o właściwościach przeciwzapalnych : warzywa, owoce, orzechy, nasiona
  • korzystne może być również zwiększenie w diecie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

To na dzisiaj tyle. Mam nadzieje, że się podobało.

Autor: Jakub Hanulak – Trener Personalny

e-mail: [email protected]

tel. 536 720 580

Następny artykuł
;