Wrażliwość insulinowa - czym jest i jak ją poprawić? - Porządnie o modzie i wnętrzach - zdrowamiotla.pl

Wrażliwość insulinowa – czym jest i jak ją poprawić?

 

Dzisiaj pod lupę weźmiemy wrażliwość insulinową. Wrażliwość insulinowa – to pojęcie odnoszące się do zdolności reagowania komórek mięśniowych, tłuszczowych, wątrobowych organizmu na działanie bardzo ważnego hormonu uczestniczącego w gospodarce energetycznej organizmu – insuliny.

Jakie jest zatem zadanie insuliny?

 

Insulina ma za zadanie obniżenie poziomu glukozy do wartości pożądanej przez transport jej do tkanek obwodowych i wątroby.

W jaki sposób to działa? W momencie spożycia przez nas posiłku zasobnego w węglowodany, poziom glukozy w naszym organizmie wzrasta. Trzustka, reagując na wzrost poziomu glukozy zaczyna produkować insulinę w dawce, która jest precyzyjnie obliczona, aby obniżyć poziom glukozy do wartości fizjologicznej.

Pogorszona wrażliwość insulinowa to efekt m.in. nieodpowiedniego odżywiania, zbyt małej aktywności fizycznej, przewlekłych stanów zapalnych w organizmie, uwarunkowań genetycznych (ale nie u wszystkich…) czy też chorób, które mogą doprowadzać do tego, że tkanki stają się „głuche” na działanie insuliny.

glukometr

Proces ten w miarę upływu czasu ulega nasileniu i stopniowemu pogarszaniu się i jako pierwsza wrażliwość insulinową traci tkanka mięśniowa. Następnie nadmiar glukozy jest transportowany do wątroby oraz tkanki tłuszczowej.

Podsumowując : Wrażliwość insulinowa to pojęcie odnoszące się do zdolności reagowania tkanek docelowych na sygnały wysyłane przez insulinę.

Wysoka wrażliwość insulinowa sprzyja budowaniu czystej masy mięśniowej oraz ułatwia spalanie tłuszczu, dlatego też sportowcy na wysokim poziomie w szczególności zwracają uwagę na ten parametr.

A więc w jaki sposób możemy poprawić wrażliwość insulinową?

 

1. Wyeliminowanie tłuszczów trans – W zasadzie w każdej diecie powinny być tego typu tłuszcze wyeliminowane (fast food, słodycze, wyroby cukiernicze, margaryny twarde).

2. Odpowiednie spożycie kwasów Omega 3.

3. Włączenie do diety przypraw takich jak: bazylia, oregano, kurkuma, imbir, cynamon, kardamon, czosnek, cebula, pieprz, kolendra.

4. Zadbanie o odpowiednią aktywność fizyczną. Trening siłowy będzie najlepszym rozwiązaniem.

5. Suplementacja – Kwas Alfa-liponowy, omega 3, chrom, ekstrakt z morwy białej, cynamon, berberyna. – Oczywiście sama suplementacja nie zadziała, jeśli nie będzie się chciało komuś ruszyć z kanapy, więc warto to wziąć pod uwagę.

Podsumowując…

Rusz się, a będziesz zdrowsza/zdrowszy.

Autor: Jakub Hanulak – Trener Personalny

e-mail: [email protected]

tel. 536 720 580

Następny artykuł
;